Vrei Să-ți Cucerești Clienții Sau Să-i „Violezi”?

Paul MelinteMindset0 Comments

Știu că titlul​ sună dur, dar uneori ai nevoie de metafore puternice ca oamenii să înțeleagă lucruri prea simple ca să le bage în seamă (chiar dacă sunt super importante).

Așa că ce ai zice dacă ți-aș spune că afacerile sunt precum dragostea și oricine a reușit să-și găsească un partener romantic și să creeze o relație stabilă, știe deja cum să-și cucerească clienții?

Sau hai să te întreb altfel:

Ce ai zice dacă ți-aș​ spune că cei care nu au reușit în business (pe termen lung) ori sunt prea timizi sau le lipsesc unele abilități, ori, cel mai probabil, nu au avut răbdare să câștige dragostea clienților, așa că au încercat să-i violeze și în același timp să îi convingă că de fapt aia este dragoste.

Sună dur? Sună urât!

Știu!

Dar exact asta fac unele companii: încearcă să profite de noi și să ne facă să credem altceva.

De ce foarte multe companii aleg să violeze în loc să facă curte?

Mă bucur că mă întrebi! 🙂

Eu cred că fac această alegere deoarece nu e chiar ușor să demarezi și să întreții o relație de calitate.

Dar asta e… dacă ai intrat în horă trebuie să joci.

Ușor sau nu, simplu sau complicat, asta e realitatea. Cu cât o înțelegi și o accepți mai repede, cu atât mai bine.

Zilele trecute un coleg de pe un grup dedicat antreprenorilor mi-a adus aminte de o întrebare la care Eric Ries spunea că este esențial să raspundem:

„E necesar să creăm acest produs.”

Scriu citatul din memorie, așa că nu stiu sigur dacă este exact sau nu.

Dar cred că nici nu e musai să știm cuvintele exacte.

Important este sensul acestui citat.

Diferența dintre marketing și reclamă

Într-unul din live-urile pe care le fac zilnic pe profilul meu, povesteam despre faptul  că mulți antreprenori confundă marketingul cu advertisingul (aka reclamă).

Dacă ești marketer probabil că ți se întâmplă să fii întrebat des ceva de genul:

„Care este cea mai bună metodă de promovare pentru acest produs?”

Ce vor de obicei antreprenorii care cer lucrul ăsta este să găsești o modalitate de promovare care să funcționeze fără ca ei să fie nevoiți să schimbe ceva la produsul sau serviciul lor.

Fără să pivoteze sau chiar să abandoneze acel produs/serviciu și să găsească sau să construiască unul mai bun.

Este exact ca și cum ar întreba care este cea mai bună replică cu care pot agăța o fată, orice fată, fără să țin cont de cine este ea, ce își dorește de la un bărbat și ce pot eu să-i ofer.

Nu zic că nu e posibil (uneori) și că pe termen scurt nu ai putea găsi unele artificii.

Dar, dacă ești antreprenor și îți iei afacerea în serios, o întrebare mai bună ar fi fost asta:

Cum aflu dacă și cine are nevoie de acest produs/serviciu, cine e dispus/capabil să îl cumpere, când și în ce condiții?

Nu doar că ai avea mai multe șanse de reușită, dar (împreună cu marketerul) ai avea șansa de a construi o lume mai bună.

Știu că lucrul ăsta sună idealist într-o lume în care majoritatea „antreprenorilor” aleargă după „aventuri de o noapte” (pe principiul vedem mâine ce mai facem).

Și așa și este! Chiar este o afirmație idealistă.

Dar de ce ar fi ăsta un lucru rău?

Realitatea ne arată că unii din cei mai mari antreprenorii sunt niște oameni idealiști.

Elon Musk, Mark Zuckerberg, Bill Gates, Steve Jobs, Jeff Bezos, Paul Melinte (poate ai auzit de el) ;), și mulți alții ca ei, sunt sau au fost niște idealiști a căror motivație trece dincolo de bani.

Iar asta nu este o întâmplare.

Ca să ajungi să ai realizările acelor oameni (îl excludem de aici pe ultimul, deocamdată) ai nevoie de o motivație foarte puternică. Iar știința motivării (da, sunt psihologi care asta studiază) ne arată că banii funcționează până la un punct.

Apoi ai nevoie de un combustibil mult mai puternic pentru a te pune în mișcare și a depăși obstacole pe care în mod normal ai fi făcut tot ce poți ca să le eviți.

De aceea idealiștii sunt cei care cuceresc întreaga lume, o schimbă și reusesc în tot acest proces sa construiască organizații mamut.

Cu ce te poate ajuta un marketer?

În viziunea mea, rolul marketerului nu este doar să-ti promoveze produsele și serviciile.

El trebuie să te ajute cu strategii și instrumente prin care să poți învăța ce vor cu adevărat clienții tăi, să-i cucerești, să-i iubești și să le arăți asta.

Iar rolul tău este să-ți pese suficient de mult încât să aplici strategiile și să utilizezi informațiile pentru a construi cel mai bun produs/serviciu posibil pentru clienții și nișa pe care ai ales-o.

Asta înseamnă că trebuie să treci peste orgoliul și dragostea oarbă pe care cei mai mulți antreprenori o au pentru ideile, produsele și serviciile lor și să-ți folosești pasiunea într-un mod mai bun.

Deși aparent pare o idee profitabilă să-ți iubești produsul mai mult ca pe orice, în realitate nu este cea mai bună idee.

Clientul, nevoile și dorințele sale ar trebui să fie ținta pasiunii tale.

Dacă te îndrăgostești de ideea ta, riști să uiți de client dacă el vrea altceva.

Poți să cucerești un client și să-i păstrezi dragostea pe termen lung dacă tu nu îl iubești cu adevărat?

Răspuns: nu, nu poți!

Mai devreme sau mai târziu își va da seama că tot ce vrei este să îl folosești sau că iubești altceva.

Desigur, ca și în relațiile romantice, pot exista clienți care vor rămâne într-o relație cu firma ta chiar dacă nu sunt foarte mulțumiți sau ca urmare a efectului de primă alegere despre care am povestit aici.

Dar întrebarea este: vrei lucrul ăsta?

De ce să-ți consumi timpul și resursele într-o relație neproductivă în care niciuna dintre părți nu este cu adevărat fericită? De ce să riști să fii părăsit oricând, în loc să ai un business solid întreținut de satisfacția ambelor părți?

E greu…  Știu!

Dar ori te schimbi, ori cauți o altă relație.

Nu există o altă variantă.

Pe măsură ce timpul trece, oamenii învață​ să se iubească mai mult, să nu mai accepte relații toxice, să ceară mai mult de la un partener și să se orienteze atunci când este cazul.

Așa că dacă tu nu îți cucerești clienții și nu le acorzi toată atenția de care au nevoie, altcineva o va face.

Dar mare atenție că dragostea poate fi un lucru minunat sau un mare pericol.

Ai grijă cui îi oferi dragostea ta și nu uita că o relație de calitate trebuie să fie benefică pentru amble părți.

Altfel nu durează.

 

Cu drag,

Paul Melinte

P.S. Și dacă tot am vorbit de relații, după cum vezi eu fac tot posibilul ca să te cuceresc. Dar am nevoie și de participarea ta dacă vrei să dezvoltăm o relație. Dacă-i așa te poți implica printr-o sumedenie de metode. Nu ți le spun, căci simt că ți-aș jigni inteligența. Daca nu, nu… așa cum arăt și în articol, dragoste cu sila nu se poate. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *