E Greu Să Creezi Un Articol Viral. Nu și Dacă Știi Aceste Tehnici „Secrete”

Florin ȘerbanCopywriting1 Comment

cum faci un articol viral

Te înțeleg.

E normal să fii frustrat atunci când vezi că un articol mult mai slab decât oricare dintre articolele tale, devine viral pe Facebook. Știu cum e. Și eu am trecut prin asta, până când am decis să învăț care e „șmecheria”.

Secretul se află în titlu și în primele paragrafe. 

E ca o piramidă inversată. Cel mai mult contează partea de sus, iar importanța scade pe măsură ce cobori. Titlul este regele. Dacă nu ai un titlu destul de lipicios, șansele de viralitate sunt microscopice.

Nu am văzut niciodată un articol viral intitulat „Vacanță la mare”, de exemplu.

Dacă ai citit până aici, șansele ca tu să părăsești acest articol sunt mult mai mici față de momentul în care ai citit prima propoziție. Acestea scad pe măsură ce vei consuma și mai mult conținut.

Îți miroase și ție a „interesant”

Mmm… și stai să vezi că încă nu ți-am spus de ceilalți 7 ași din mânecă.

În continuare îți voi prezenta 8 metode care te vor ajuta să creezi un articol viral și – fleoșc! – să le dai peste nas ălora cu articolele lor jalnice preluate de la ruși (cum ar fi Andrei Laslău, dacă îl știi).

#1 Scrie multe titluri

Dacă scrii un singur titlu și cu acela rămâi definitiv până în momentul în care apeși „publish”, am vești bune pentru tine. Îți poți îmbunătăți enorm abilitatea de a scrie titluri lipicioase, doar implementând obiceiul de a petrece mai mult timp pentru a scrie titluri.

Da. E atât de simplu.

Copywriterii de top petrec cel mai mult timp făcând brainstorming pentru titlurile lor. Scriu zeci, chiar sute de titluri până când ajung la unul potrivit.

Eu nu-ți cer să faci atât de mult. Ceea ce îți cer este să scrii cel puțin 10 titluri înainte de a publica un articol, dintre care să-l alegi pe cel mai bun.

#2 Învață să scrii titluri care captează atenția

ȘOC! N-o să-ți vină să crezi ce a urmat! Click aici, dobitoc mic ce ești!

Ți se par cunoscute astfel de titluri?

Stai liniștit căci nu te voi sfătui să le folosești, cu toate că ar putea funcționa dacă ai audiența potrivită. Există însă o alternativă, iar aceea este de a învăța să scrii titluri cu bun simț, dar care în același timp captează atenția.

Nu am să vorbesc acum despre aceste metode. Îți pot lăsa însă două articole din care să te documentezi mai mult:

  1. Articol pe buzzsumo.com
  2. Articol pe copyblogger.com

#3 Scrie despre ceea ce e deja viral

Neil Patel, unul dintre cei mai cunoscuți bloggeri din lume, ne sfătuiește să folosim Google Trends pentru a afla ce subiecte sunt populare în țara noastră.

Paul melinte si neil patel

Paul Melinte, fondatorul Brain Marketing (în stânga) împreună cu Neil Patel, unul dintre cei mai faimoși bloggeri din lume (în dreapta)

Așadar, mergi pe Google Trends, alege România din lista de țări și află care sunt cele mai poulare subiecte. Vei găsi subiecte precum „Simona Halep”, „perle la bac”, „pokemon go”, „kendama”, etc.

Ei bine, cum poți folosi tu aceste informații pentru a scrie un articol viral?

În primul rând, documentează-te despre acele subiecte. Poate unul dintre ele are legătură cu nișa blogului tău.

De exemplu, dacă ai un blog despre finanțe personale, ai putea să te documentezi despre cum își cheltuie banii Simona Halep. Sau dacă ai un blog de fitness, și mai bine – ai putea să scrii despre cum se menține Simona în formă. Dacă ai un blog de rețete, află ce mănâncă Simona și publică rețeta. Și exemplele pot continua.

Sper că ai prins ideea.

#4 Începe cu ce e mai important

În această eră digitală, fiecare secundă contează. Dacă nu vei convinge cititorul încă cu primele paragrafe, acesta va pleca imediat.

Începe cu informația cea mai valoroasă. Prima dată dă-i știrile și apoi contextul. Ține cont de legea piramidei inversate, așa cum ți-am spus și mai devreme.

CTA vine de la Call To Action. Se referă la o acțiune pe care vrei ca cititorul tău să o facă la finalul articolului (vezi și la finalul acestui articol).

#5 Scrie pentru cititori care scanează

Cei mai mulți dintre cititori scanează articolul înainte de a-l citi.

Dacă articolul tău este un cârnat mare de text, vei pierde o grămadă de cititori. În schimb, încearcă să îți structurezi articolul pe paragrafe scurte, care să nu depășească mai mult de 4 rânduri (pe desktop).

Paragrafele pot avea chiar și un rând.

De asemenea, folosește subtitlurile. Încearcă să faci în așa fel încât fiecare subtitlu să fie ca un mic sub-articol și să aibe sens atunci când este citit separat.

Nu uita de bullet-points, bold, italic, underline sau de colorarea textului, însă nu exagera cu acestea.

#6 Cunoaște-ți audiența

Este foarte important să-ți cunoști audiența, mai ales problemele acesteia. Dacă nu-i știi problemele atunci cum ai putea să i le rezolvi? 

Nu poți mulțumi pe toată lumea, mai ales într-un mediu imens precum internetul.

Dacă vei scrie pentru toată lumea, vei ajunge în final să nu scrii pentru nimeni.

Încearcă să-ți cunoști cititorii. Crează-ți un profil (sau mai multe) al unui cititor în care să notezi cât mai multe informații despre acesta. 

Folosește-te de imaginație sau gândește-te la un prieten.

Interacționează cu cititorii tăi. Întreabă-i care sunt problemele lor, care le sunt temerile, ce aud de la oamenii din jurul lor, ce meserie au, dacă sunt căsătoriți, etc.

Este posibil să afli informații foarte importante pe care să le folosești chiar în titlu.

#7 Folosește un limbaj prietenos

Gândește-te că ești într-un local la o bere cu prietenii, sau la o cafea cu fetele. La un moment dat vine vorba despre un subiect pe care tu îl cunoști și despre care îți face plăcere să vorbești.

Ce limbaj vei folosi? Vei trăncăni precum un reporter de știri sau vei folosi limbajul tău de zi cu zi cu expresii și interjecții proprii?

Hmm… Eu cred că varianta a doua.

Încearcă să folosești același limbaj și în articolul tău.

#8 Stârnește o emoție

Curiozitatea, teama, iubirea sau tristețea sunt printre cele mai sensibile sentimente.

Adesea vezi în titluri „este incredibil ce s-a întâmplat mai departe” sau „greșeli pe care le faci atunci când… ” sau „această fetiță de 3 ani îți va topi inima”, etc.

Folosește-te de povești pentru a crea textul mai uman și încearcă să stârnești emoții.

Concluzie

După părerea mea, acestea sunt cele mai importante tehnici care te vor ajuta să creezi un articol viral. În principiu, titlul este cel mai important pentru că de acolo pleacă totul. 

Gândește-te la piramida inversată.

După titlu vine primul paragraf care trebuie construit în așa fel încât să-l facă pe cititor să-l citească și pe al doilea, ș.a.m.d.

Sper că ți-au fost de folos aceste sfaturi, iar dacă am omis ceva (și sunt sigur că am făcut-o), lasă-mi un comentariu.

Provocarea mea pentru tine este să scrii un articol în care să folosești cel puțin una dintre aceste tehnici, apoi vino și fă-i reclamă aici, într-un comentariu. Eu îmi voi spune părerea despre el.

Succes!

P.S. Să nu dai share pentru că acest articol nu trebuie să ajungă pe mâinile oricui. 🙂

Imagine: 123rf.com

One Comment on “E Greu Să Creezi Un Articol Viral. Nu și Dacă Știi Aceste Tehnici „Secrete””

  1. Salutare Florin
    Da. Pe mine ideile tale din acest articol ma ajuta foarte mult pentru ca de cele mai multe ori am tendinta sa fiu perfectinonist si asta ma trage inapoi si nu dep utine ori m-a facut sa renunt la anumite proiecte desi eram cu ele intr-o faza destul de avansata.
    Am avut o viziune personala despre succes pe care am incerct sa o expun intr-un dialog socratic si chiar as fi interesat de parerea ta in acest sens :
    https://succesfaralimite.wordpress.com/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *